Arequipa en Chivay - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Geert Luyten - WaarBenJij.nu Arequipa en Chivay - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Geert Luyten - WaarBenJij.nu

Arequipa en Chivay

Door: Moi

Blijf op de hoogte en volg Geert

04 Juni 2014 | Peru, Arequipa

Verschrikkelijke rit in de nachtbus, geen uur geslapen, dus nog meer vermoeid dan ik al was.
Inmiddels alweer hersteld, prachtige stadje Arequipa verkent. Prachtig centrum, Plaza de Armas met uitzicht op de vulkaan El Misti. Zo vredig als hij nu is, zo verwoestend zijn de vulkaanuitbarstingen geweest. De grond rondom dit stadje is hierdoor wel heel vruchtbaar.
Bezoek gebracht aan het Santa Catalina-klooster, is nog gedeeltelijk bewoond door nonnen. Het klooster bestaat uit een labyrint van straatjes en pleintjes.
Alpaca gegeten, is een soort lama.
In de ochtend van dinsdag 3 juni vertrokken naar Chivay, waar één van de diepste kloven ter wereld is, de Colca Canyon. Deze kloof is op het diepste punt dieper dan de Grand Canyon! Tijdens de rit naar Chivay rijden we over een pas 4850 meter hoog. Konden we ook meteen merken, ijlle lucht en lichte hoofdpijn. De Coca bladeren moesten er voor zorgen dat de symptomen beheerbaar bleven. Smaken bitter en zijn rustgevend..............!!!
Onderweg veel Vicuña's, Lama's en Apaca's gezien. Evenals de imposante vulkanen Sabancaya (5976 meter) en Ampato (6380). Op de laatste is in 1995 een mummie gevonden, het ijsmeisje Juanita.
We hebben overnacht in een voormalig Inca dorpje nabij Chivay. Prachtige lokatie met uitzicht op een oude Inca tempel. Natuurlijk er gelijk naar toe gelopen en geklommen om het te bezoeken. Niet geheel verstandig, had duidelijk een lichte vorm van hoogteziekte en dan is het beter om te gaan slapen. Na een heelijk diner met veel inlandse ingredienten, gaan slapen en de hoogteziekte was gelukkig over.
Dag erop om 5 uur vertrokken naar Cruz del Condor. Daar aangekomen via de dorpjes Yanque en Maca (Inca's) sta je op de afgrond van de kloof. De zon schijnt inmiddels en dan komen de condors van hun nest om de thermiek te gaan zoeken. De condor is de grootste vogel (spanwijdte 3 meter) van het Zuid-Amerikaanse continent. Ze kunnen op een dag wel 500 km afleggen.
Soms kwamen ze op nog geen 5 meter afstand voorbij gevlogen, inmens en adembenemend om te ervaren. Dit was één van mijn wensen om ooit te mogen ervaren en kan ik nu afvinken.
Daarna vertrokken naar Arequipa, waar we de nacht doorbrengen om morgen naar Chili te vertrekken. Lange rit van 9 uur, iets waar ik nu nog niet naar uitkijk.

• 05 Juni 2014 - 05:32

Lisette:

Wow, wat geweldig. Met name die condors. Ik weet dat ze grot zijn, maar door de wijdsheid van je foto's zie je dat niet echt. Moet een superervaring geweest zijn...
    Ik kan me zo voorstellen dat je je heel klein voelt in aanwezigheid van die vogels (zelfs jij... Hahaha)
    Succes met het vervolg van je trip...

• 05 Juni 2014 - 08:56

Fleur:

Fantastisch, Geert! Wat gaaf en indrukwekkend allemaal. Geniet ervan en heel veel plezier nog.

• 05 Juni 2014 - 22:44

Cary:

Wat geweldig om allemaal mee te maken. iedere dag weer een nieuw avontuur. Geniet ervan!!!

• 06 Juni 2014 - 18:27

Astrid:

Geweldig verhaal weer Geert!! Hopelijk heb je die Condors op film kunnen zetten. Ben zo benieuwd naar de foto's als je terug bent. Veel plezier met het vervold van je reis.

• 07 Juni 2014 - 13:18

Henkie:

je gaat je leven lang al gevleugeld door het leven en jou spanwijdte is onmeetbaar

• 21 Juni 2014 - 10:40

Mieke :

Prachtig hé om de condors zo boven je hoofd te zien vliegen?