Heilige Vallei en Machu Picchu - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Geert Luyten - WaarBenJij.nu Heilige Vallei en Machu Picchu - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Geert Luyten - WaarBenJij.nu

Heilige Vallei en Machu Picchu

Door: Moi

Blijf op de hoogte en volg Geert

23 Juni 2014 | Peru, Machu Picchu

Vandaag eigenlijk een vrije dag, excursie geboekt naar de Heilige Vallei. De Heilige Vallei was voor de Inca´s een belangrijk gebied om zich te vestigen, een combinatie van een aangenaam klimaat met vruchtbare vlaktes vormden voor hun een groot contrast met de hoge Andes. De Inca´s bouwden op de bergflanken terrassen en irrigatiekanalen. We bezochten de ruines van Pisac en het Incafort van Ollantaytambo, waar de Inca´s één van hun weinige overwinningen op de Spanjaarden behaalden. We hadden een gids gekregen welke uitgebreid steeds weer uitlegde hoe de Inca´s leefden en welke werkwijze ze hadden. Slimme Inca´s (waren meestal ook groter) woonden boven in de stad en de rest verder naar beneden. Uitzonderlijk is dat men stenen van meer dan 30 ton, kon verplaatsen van de ene berg naar de andere, om deze te kunnen verwerken in de stad.
Op de terugweg nog een stop gemaakt in Chinchero, een oude Inca doorvoerhaven, rusten en met nieuw proviant op weg. In dit dorpje zag je goed de verkolonisatie door de Spanjaarden. Inca muren werden behouden, maar men bouwden er kerken of andere faciliteiten op.

De dag erop vertrokken met de trein naar Aguas Calientes. de trein zigzagt hortend en stotend via een canyon naar beneden naar de Heilige Vallei. De trein volgt de Urubambarivier. Na een rit van 3 uur kwamen we aan in Aguas Calientes, een stadje onder de rook van Machu Picchu, erg druk met toeristen, veel restaurantjes en erg veel winkeltjes.
Al vroeg uit de veren om met een bus de berg te beklimmen naar Machu Picchu. Vroeg omdat het prachtig is om de zon te zien opkomen vanachter de bergen, om Machu Picchu uit te lichten. We zijn gelijk na binnenkomst op Machu Picchu doorgelopen naar één van de bergtoppen. Van daaruit is de zonsopgang fantastisch. Heb bij het zien van Machu Picchu zeker 10 minuten met mijn mond open gezeten, om alle indrukken te kunnen verwerken. Dit was zeker weer een hoogtepunt.
We hebben geheel Machu Picchu bezocht en Wilfred heeft op veel plaatsen uitleg gegeven. Daarna met de bus terug naar het dorp, konden er nog wat zien van de wedstrijd NLD - Chili.

• 24 Juni 2014 - 17:22

Fleur:

Wauw wat een mooie ervaringen. En fantastische foto's op Facebook bovendien!